Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης αποτυπώνει τον χρόνο και τα ίχνη της Ιστορίας σε εικοσιτέσσερα ισομεγέθη έργα-βιβλία. Το καθένα από αυτά αντιστοιχεί σε ένα γράμμα της ελληνικής Αλφαβήτου, μέσα από την έκθεση Το Αλφάβητο – Αρχαϊκό Παλίμψηστο. Αξίζει λοιπόν να ρίξουμε μια ματιά στην καλλιτεχνική οπτική του Γιάννη Ψυχοπαίδη.

Λεπτομέρειες των εκθεμάτων

Η αρίθμηση αυτή παραπέμπει ευθέως στην διαίρεση των ομηρικών επών σε ισάριθμες ραψωδίες. Άλλωστε, από τα έπη του Ομήρου ξεκινούν οι βασικές έγνοιες, τα διαχρονικά διλήμματα της Ανθρωπότητας: θάνατος-ζωή, μνήμη-λήθη, ταυτότητα-αποξένωση, αγάπη-αποστροφή, υπέρβαση-ύβρις. Η διαλεκτική αυτή σχέση κατέχει τον πρωταρχικό νοηματικό ρόλο στο σύνολο του έργου του Ψυχοπαίδη ο οποίος κατασκευάζει ένα “παλίμψηστο” από μαρτυρίες.

Ιχνογραφείται μια παράδοση χιλιετιών, η ελληνική γλώσσα και τα σύμβολά της, οι χαρακτήρες της. Τα βιβλία-αλφάβητα ανακαλούν στην μνήμη τα ιστορημένα κείμενα της Βυζαντινής περιόδου, αλλά και τα παιδικά αλφαβητάρια. Είναι ανοιχτά-κλειστά· δείχνουν ή υπαινίσσονται θραύσματα και αποσπάσματα της Ιστορίας. Είναι εικόνες μιας γλώσσας που πιέζεται, αναρωτιέται και αναζητεί την χαμένη ενότητα με το παρελθόν και την σχέση της με το μέλλον.

Πρόσφατα έργα

Στην παράθεση αυτή ο Ψυχοπαίδης έχει προσθέσει δύο πρόσφατα έργα-αποτυπώματα του Μουσείου, τα οποία υποχρεώνουν τον θεατή σε μια σχεδόν βίαιη αίσθηση της σύγχρονης πραγματικότητας. Το πέλμα και το γυναικείο αγαλματίδιο, εκθέματα του Μουσείου, ατόφια ή αλλοιωμένα, υπερτίθενται και εισάγουν τοπία προσφυγιάς: η διά θαλάσσης απόδραση, ο εγκλωβιστικός περιορισμός πίσω από τα συρματοπλέγματα. Πρόκειται για μια ιδεολογική κοινωνική ανάγνωση του παρόντος το οποίο, με την σειρά του, υπενθυμίζει το πιο σκοτεινό παρελθόν και προειδοποιεί για το απειλητικό μέλλον.

Πηγή 

Λίγα λόγια για το Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου βρίσκεται στην Πλατεία Κορυζή και φιλοξενεί, μεταξύ άλλων, γλυπτά, επιγραφές και αρχιτεκτονικά μέλη από την Τροιζήνα, την Καλαύρεια και τα Μέθανα. Υπάρχουν αρκετά σημαντικά εκθέματα. Ένα από αυτά είναι ένα μεγάλο ανάγλυφο με παράσταση σκύλου το οποίο υπήρξε ενσωματωμένο σε αρχαίο οικοδόμημα. Ακολουθούν ένα γύψινο εκμαγείο της γνωστής ενεπίγραφης στήλης από την Τροιζήνα με το κείμενο του αθηναϊκού ψηφίσματος που πρότεινε ο Θεμιστοκλής το 480 π.Χ. για την αντιμετώπιση της περσικής εισβολής και ένα αρχαϊκό επίγραμμα (600 π.Χ. περίπου) από επιτάφειο σήμα που βρέθηκε στα Μέθανα. Τέλος, ένα τιμητικό ψήφισμα της πόλης της Τροιζήνας (369 π.Χ.), και το ενεπίγραφο βάθρο ενός χάλκινου ανδριάντα του αυτοκράτορα της Ρώμης Μάρκου Αυρηλίου, ανάθημα της πόλης των Μεθάνων (175-180 μ.Χ.). 

Γνωρίστε καλύτερα τον Πόρο και τα υπόλοιπα νησιά του Σαρωνικού με τη μονοήμερη κρουαζιέρα One Day Cruise

Ετικέτες: Πλατεία Κορυζή, Γιάννης Ψυχοπαίδης, Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου, Πόρος