Η Πύλη της Αίγινας
Η Πύλη της Αίγινας είναι έργο του διάσημου γλύπτη Κώστα Βαρώτσου. Σκοπός της δημιουργίας του ήταν η διακόσμηση του λιμανιού της Αίγινας. Η "πύλη" ή "πόρτα", όπως την αποκαλεί η Αρχαιολογική Υπηρεσία, αποτελεί το συμβολικό καλωσόρισμα του επισκέπτη στο νησί, αλλά και τον συμβολικό αποχαιρετισμό όσων αναχωρούν από αυτό.
Ανάμεσα στα πιο γνωστά έργα του είναι ο Δρομέας. Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό έργο για την εποχή από γυαλί με σιδερένιο σκελετό. Αρχικά στήθηκε στην πλατεία Ομονοίας το 1988 αλλά μεταφέρθηκε στο Χίλτον το 1994.
Ο διάσημος εικαστικός με έργα σε όλο τον κόσμο έχει βρει εδώ και πολλά χρόνια το καταφύγιό του στην Αίγινα όπου μένει μόνιμα με την οικογένειά του. Σιγά σιγά κατάφερε να στήσει το ατελιέ του στο νησί όπως ακριβώς το ονειρευόταν, παρόλο που ταξίδευε πολύ.
Σήμερα αισθάνεται ικανοποιημένος και δικαιωμένος με την επιλογή να κάνει την Αίγινα πατρίδα του. Θαυμάζει τους ανθρώπους της και το ίδιο το νησί με την μακρόχρονη ιστορία του.
Η “Πύλη” του παραδείσου
Η Πύλη της Αίγινας την οποία δημιούργησε πριν από 11 χρόνια, είναι ο παράδεισος του Κώστα Βαρώτσου και τη φιλοτέχνησε ύστερα από ανάθεση. Συγκεκριμένα, του ζήτησαν να δημιουργήσει ένα έργο για την Αίγινα και η πόρτα ήταν το πρώτο πράγμα που σκέφτηκε.
Η “Πύλη” συμβολίζει για εκείνον την πόρτα που ανοίγει κάθε φορά που φτάνει στο νησί. Είναι η πύλη του παραδείσου που ανοίγοντάς την μπαίνει σε μια άλλη διάσταση. Φτάνοντας στην Αίγινα αφήνει πίσω του τα πάντα. Πρόκειται για μια μαγική αίσθηση και αυτήν ακριβώς δηλώνει το έργο του για το λιμάνι του νησιού.
Οι αντιστάσεις
Όμως η Πύλη δεν είχε την τύχη που της άξιζε. Την εποχή που κατασκευάστηκε, η αντιπολίτευση με επικεφαλής τον τότε δήμαρχο του νησιού έκανε καταγγελία στην Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων. Σκοπός ήταν να απομακρυνθεί το έργο από το λιμάνι με την αιτιολογία ότι επισκιάζει το ναό του Αγίου Νικολάου του Θαλασσινού, που φαίνεται ενώ το καράβι προσεγγίζει το λιμάνι. Υπήρξε έντονος διχασμός μεταξύ των κατοίκων και των τοπικών αρχών.
Σύμφωνα με πολλούς, η “Πύλη” δεν ταίριαζε με το ιστορικό τοπίο του νησιού. Θεωρήθηκε “απειλητική” για τα μνημεία της Αίγινας και τελικά επρόκειτο για ένα έργο με αστικό χαρακτήρα, παρά το γεγονός ότι ήταν δωρεά ενός σπουδαίου καλλιτέχνη. Έτσι ο νυχτερινός φωτισμός της με τον οποίο έκλεβε την παράσταση έπαυσε.
Το θέμα πήρε νομικές διαστάσεις με μια σειρά από καταγγελίες και έγγραφα χωρίς τελειωμό. Τελικά η Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων για να κλείσει το ζήτημα αποφάσισες ότι το γλυπτό δεν εμποδίζει την ορατότητα ούτε θίγει τον ευρύτερο οικισμό του νησιού. Επομένως μπορεί και να παραμείνει στη θέση του!
Ετικέτες: Αίγινα, Κώστας Βαρώτσος, Βαρώτσος γλύπτης, έργο τέχνης